Har din virksomhed en særlig plan for, hvordan I kommer tilbage på sporet?
Så fik vi endnu en lempelse af de begrænsninger, der har gjort livet rigtig surt for mange virksomheder. Adgangen til cafeer, butikscentre og eliteidræt giver os noget, der minder om ”normale” tilstande. De ældste elever skal til at finde en normal døgnrytme og vækkeuret frem igen.
Desværre er der nok et stykke vej endnu.
Hjælpepakker eller ej, så er vi langt fra i mål. Mange steder er ordrebøgerne tæt på tomme, og der er ikke umiddelbart udsigt til, at nye opgaver er på vej ind.
Træindustrien frygter at hver femte medarbejder skal opsiges eller sendes hjem. Mere end hver fjerde SMV gav udtryk for, at konkursen ventede inden for en måned.
Sæsonvarer i detailhandelen, konferencer, hoteller, spisesteder, koncerter, kulturarrangementer, forberedelse og markedsføringsaktiviteter for enorme summer er på vej i skraldespanden. Og vi behøver formentlig heller ikke finde kufferten frem, for det ser ikke ud som om vi skal udenlands denne sommer.
Men er der ikke noget vi alligevel kan drage nytte af, i kølvandet af den største økonomiske katastrofe i mere end 100 år?
Vi får i hvert fald øget bevidstheden om den politiske prioritering, om økonomiernes bæredygtighed, om risikoen ved globale forsyningskæder og hvad der er ”essentielt” i et moderne samfund. Og så kom vores egen omstillingsparathed, evne til at tænke kreativt, og behovet for hele tiden at kunne lære nyt og handle anderledes under lup.
Lige om lidt skal vi tage endnu et skridt. Mod mere åbenhed og direkte kontakt med hinanden. Og så skal vi for alvor se, hvor meget af det tabte, vi kan hente ind.
Vil det blive ”business as usual”, eller har din virksomhed en særlig plan for, hvordan I kommer tilbage på sporet?
Læs også: Tilbage til business as usual