Rette match

Få kvalificeret arbejdskraft, der kan løse opgaven for dig.

Tryghed

Vi sikrer at lovgivningen på vikarområdet er overholdt.

Full service

Vi gør tingene for dig - og vi har styr på det vi gør

Forretningsbetingelser Vikarydelse 11.19-2

Disse forretningsbetingelser er grundlag for aftale om levering af vikarydelser – mellem Procur Vikar ApS og brugervirksomheden (kunden).

Løn, overenskomst og organisering:

Procur Vikar ApS leverer arbejdskraft (vikarer) på løn- og arbejdsvilkår, der skal være sammenlignelige med de forhold, som er gældende for brugervirksomhedens evt. egne medarbejdere, som er beskæftiget med tilsvarende arbejdsopgaver. Bestemmelser om denne ligebehandling fremgår af Vikarlovens §3:

”Vikarbureauet skal sikre, at vikaren under dennes udsendelse til en brugervirksomhed, for så vidt angår arbejdstidens længde, overarbejde, pauser, hvileperioder, natarbejde, ferie, helligdage og aflønning, mindst har vilkår svarende til, hvad der ville have været gældende i medfør af lovgivning, kollektive overenskomster eller andre bindende generelle bestemmelser, hvis vikaren havde været ansat direkte af brugervirksomheden til udførelse af samme arbejdsopgave”.

For at sikre overholdelse af bestemmelserne om ligebehandling, er brugervirksomheden forpligtet til at oplyse Procur Vikar ApS om alle arbejds- og lønvilkår for kundens egne medarbejdere, med udgangspunkt i lokale forhold, der er beskæftiget indenfor tilsvarende område/arbejdsopgaver. Det gælder konkrete arbejdsforhold, evt. overenskomster, lokalaftaler, løn, arbejdstid og øvrige forhold – herunder også kutymer.

Brugervirksomheden er ansvarlig for at stille de fornødne informationer til rådighed for Procur Vikar ApS således, at vikarers aflønning kan opgøres på samme vilkår som for øvrige medarbejdere.

Afgiver brugervirksomheden urigtige eller mangelfulde oplysninger, eller undlader at informere Procur Vikar ApS om ændringer, kan dette medføre, at evt. overenskomst overtrædes eller at medarbejderens løn beregnes forkert.

Overtræder Procur Vikar ApS overenskomster, lokalaftaler eller andre aftaler på grund af brugervirksomhedens manglende eller urigtige oplysninger, skal kunden holde Procur Vikar ApS skadesløs for enhver omkostning eller ethvert tab som følge heraf. Dette gælder øget lønudgift samt eventuel bodsbetaling mv.

Instruktionsbeføjelse og ansvar

Brugervirksomheden har ledelsesretten i forhold til de indlejede vikarer. Dog skal ændringer i arbejdstid og -sted meddeles Procur Vikar ApS inden ikrafttræden. Brugervirksomheden har samme ansvar og forpligtelser overfor vikarer som for egne medarbejdere, herunder at sikre, at vikarerne er omfattet af virksomhedens Arbejdsskadeforsikring.

Det er brugervirksomhedens ansvar, at samtlige forskrifter og direktiver på arbejdspladsen overholdes. Mødes Procur Vikar ApS af krav, eller følger af krav, på grund af misligholdelse, er brugervirksomheden forpligtet til at holde Procur Vikar ApS skadefri.

Faglige kvalifikationer

Brugervirksomheden er forpligtet til, at stille nødvendig information om kravsspecifikationer, sikkerhedsmæssige kompetencer, fornødne tilladelser og autorisationer til rådighed for Procur Vikar ApS samt at sikre, at disse informationer fremgår af det aftalte. Det er desuden brugervirksomhedens ansvar at sikre, at vikarerne ikke udfører arbejde, de ikke har fornødne godkendelser og certifikater til at udføre.

Vurdering af kandidatprofiler:

Der fremsendes resumeer på egnede kandidater, således at brugervirksomheden kan tage stilling til, hvilke kandidater man ønsker at indlede samarbejde med, og hvilke man ønsker at afvise.

Såfremt kandidater afvises, skal afvigelsen begrundes i forhold til den forudgående ordre-/profilbeskrivelse.

Resumeer skal behandles inden 3 arbejdsdage fra modtagelse. Sker dette ikke, opkræves DKK 1.000,- pr. profil.

Opsigelse:

Vikariater igennem Procur Vikar ApS tegnes, medmindre andet er aftalt, ikke på mindre end 160 timer. Såfremt vikaren ikke lever op til de aftalte faglige vilkår, kan vikaren naturligvis opsiges uden yderligere varsel.

Arbejdsskade:

Sygemeldes en vikar som følge af en arbejdsskade, der er opstået hos brugervirksomheden, skal brugervirksomheden dække den direkte omkostning til arbejdsløn samt øvrige lønrelaterede omkostninger, under vikarens evt. sygemeldingsperiode, som følge af arbejdsskaden. (Brugervirksomheden er berettiget til godtgørelse baseret på refusion af sygedagpenge i samme periode efter gældende regler. Dette gælder dog maksimalt til udløb af det aftalte vikariat.)

Ved fravær på grund af almindelig sygdom, opkræves brugervirksomheden ikke lønomkostningen, der dækkes af Procur Vikar ApS.

Indberetning af timeforbrug:

Brugervirksomheden forpligter sig til at godkende den forgangne uges timeforbrug, og indsende opgørelse til TIMER@PROCURVIKAR.DK, senest den følgende mandag inden kl. 10.00. Sker indberetning ikke fyldestgørende og rettidigt, er Procur Vikar ApS berettiget til at anvende et skøn over forbrugte timer.

Fastlagt arbejdstid – antal timer til afregning

Vikarernes minimale ugentlige arbejdstid følger de, for området gældende overenskomster, uanset om brugervirksomheden har tiltrådt den pågældende overenskomst. Det betyder, at for arbejde udført på daghold, afregnes til vikaren minimum 37 timer, for skiftehold mindst 34 timer samt 24 timer for weekendhold.

Afbestilling:

Såfremt brugervirksomheden afbestiller vikaren mindre end 3 arbejdsdage før vikaren er aftalt at skulle tiltræde, er Procur Vikar ApS berettiget til at opkræve DKK 1.500,- pr. vikar, til hel eller delvis dækning af rejseomkostninger, depositum og administrative forpligtelser. Såfremt kunden hjemsender en fremmødt vikar, er vikaren berettiget til minimum 4 timers løn.

Overtagelse af indlejede vikarer (fastansættelse):

Vikarer er som udgangspunkt forpligtet af deres særlige arbejdsmæssige relation til Procur Vikar ApS i 16 uger. Ønsker brugervirksomheden at ansætte en vikar til egen bemanding kan dette, efter aftale med vikaren, finde sted uden yderligere omkostninger for brugervirksomheden, når vikaren har været beskæftiget, som vikar i brugervirksomheden i 16 uger.

Ønsker brugervirksomheden og vikaren at indgå samarbejde inden udløb af denne 16 ugers periode, er Procur Vikar ApS berettiget til at fakturere brugervirksomheden for en forholdsmæssig godtgørelse (beregnes som ”aftalt honorar pr. time * aftalt ugentlig arbejdstid * 16 – antal hidtil medgåede uger”). Procur Vikar ApS er berettiget til betalingen jf. ovenstående, uanset om arbejdsrelationen etableres som direkte ansættelse, via et andet vikarbureau, gennem anden virksomhed eller koncernforbundne selskaber.

Tilsvarende er gældende for fremsendte profiler, der ikke umiddelbart tilknyttet brugervirksomheden som vikarer.

Beklædning:

Brugervirksomheden er forpligtet til at stille værnemidler samt andet sikkerhedsudstyr til rådighed.

Betalingsbetingelser:

Fakturakrav skal betales 8 dage netto kontant. Udebliver, eller modtages betalingen forsinket, beregnes morarente + 2,0 % pr. påbegyndt måned.

Er en faktura overforfalden, er Procur Vikar ApS berettiget til at hjemkalde vikarer uden yderligere varsel.

Indfries en faktura ikke rettidigt, indledes retslig inkasso uden ugrundet ophold. Omkostninger, gebyr og renter i forbindelse med retslig inkasso pålignes brugervirksomheden.

Prisstigning

Såfremt den aftalte overenskomstmæssige løn, eller indregnede sociale omkostninger ændres, vil prisgrundlaget for det aftalte samarbejde tilsvarende ændres. Der fremsendes dog til orientering et ajourført aftalegrundlag ”Revideret Rammeaftale om vikarydelser” med specifikation af de ændrede forhold.

Persondata

I forbindelse med rekruttering, vil der blive fremsendt materialer, som kan indeholde personlige data.  Disse kan være CV, certifikater, eller andet materiale, som kan betragtes som personfølsomt.

Persondata skal i henhold til Lov om Persondata (GDPR) slettes/makuleres på forsvarlig vis efter brug.

Materiale som normalt indeholder personnummer og andre personfølsomme informationer udleveres aldrig. Dette være sig pas, kørekort, sygesikring, ansættelseskontrakt, lønsedler m.m. Såfremt brugervirksomheden måtte have brug for evt. dokumentation, kan Procur Vikar ApS tilbyde at fremvise den nødvendige dokumentation ved personligt møde.

Forretningsbetingelser Direkte ansættelse 02.20

Disse forretningsbetingelser er grundlag for aftale om rekruttering på vikarlignende vilkår – mellem Procur ApS og kunden.

Er der skriftligt aftalt særlige forhold, der afviger fra nærværende forretningsbetingelser, vil de særlige forhold være gældende.

Kunden er forpligtet til, med udgangspunkt i lokale forhold, at oplyse Procur ApS om alle relevante arbejds- og lønvilkår for det pågældende ansættelsesforhold. Det gælder konkrete arbejdsforhold, gældende overenskomst, lokalaftaler, arbejdstid og øvrige forhold.

Instruktionsbeføjelse og ansvar

Medarbejderne ansættes direkte hos kunden, som har ledelsesretten samt det medfølgende ansvar. Det er kundens ansvar, at forskrifter og direktiver på arbejdspladsen overholdes.

Procur Aps har ikke ansvar for evt. skadevoldende handlinger, som medarbejderen måtte udføre. Kunden kan derfor alene søge fyldestgørelse hos den skadevoldende medarbejder.

Faglige kvalifikationer

Kunden er forpligtet til, at stille fyldestgørende information om evt. særlige kravsspecifikationer, sikkerhedsmæssige kompetencer, fornødne tilladelser og autorisationer til rådighed for Procur ApS samt tilsikre, at de nødvendige informationer fremgår af ordrebekræftelsen.

Løn

Kunden har, under ansættelsen, det fulde ansvar for, at lønnen til medarbejderen afregnes korrekt og rettidigt.

Såfremt der i karensperioden, opstår forsinkelser eller mangler i forhold til udbetaling af medarbejderens løn, forbeholder Procur ApS sig retten til at udbetale en estimeret acontobetaling til medarbejderen og efterfølgende fakturere kunden for beløbet. I sådanne tilfælde opkræves et administrationsgebyr på DKK 1.000, – pr. acontobetaling.

Afbestilling:

Kunden kan til enhver tid afbestille enkelte eller alle bestilte medarbejdere efter 4 ugers fuldtidsbeskæftigelse, efter nærmere aftale med Procur ApS.

Dog kan kunden, til enhver tid opsige en medarbejder, hvis denne ikke lever op til kravene i ordren. I disse tilfælde har Procur ApS ret til at finde en erstatning for den afskedigede medarbejder, som ligeledes skal have minimum 4 ugers fuldtidsbeskæftigelse.

Skulle kunden vælge at opsige en medarbejder, og ikke tillade Procur Aps, at finde en erstatning for den opsagte medarbejder, har Procur ApS ret til at opkræve timegebyr, svarende til det antal timer medarbejderen forventedes at skulle have arbejdet, baseret på et gennemsnit af tidligere indberettede timer, dog minimum 37 per uge.

Aftalens løbetid:

Med mindre andet er aftalt, vil en direkte ansættelse på vikarlignende vilkår løbe i 16 uger.

Vurdering af kandidatprofiler:

Der kan, hvis kunden ønsker det, fremsendes resumeer på egnede kandidater, så kunden kan tage stilling til, hvilke kandidater man ønsker at indlede samarbejde med, og hvilke man ønsker at afvise. Det vil i så fald fremgå af ordrebekræftelsen.

Hvis kandidater afvises, skal afvigelsen begrundes i forhold til den forudgående ordre-/profilbeskrivelse.

Afvises en kandidat uden faglig begrundelse i den aktuelle ordre, opkræves et gebyr på 1.000,-

Resumeer skal behandles inden 3 arbejdsdage fra modtagelse. Sker dette ikke, opkræves DKK 1.000,- pr. profil.

Indberetning af timeforbrug:

Kunden forpligter sig til, medmindre andet er aftalt, at godkende den forgangne uges timeforbrug, og indsende opgørelse til TIMER@PROCUR.DK, senest den følgende mandag inden kl. 10.00. Sker indberetning ikke fyldestgørende og rettidigt, er Procur ApS berettiget til at anvende et skøn over forbrugte timer.

Annullering:

Hvis der ikke er leveret egnede kandidater inden 4 uger fra igangsættelse af rekrutteringsprocessen, kan kunden uden omkostninger annullere ordren. Hvis kunden annullerer ordren inden de 4 uger, er Procur ApS berettiget til at opkræve DKK 1.000,- pr. annulleret medarbejder, til dækning af rekrutteringsomkostninger

Ordren betragtes som igangsat, når kunden har modtaget ordrebekræftelsen.

Værktøj/redskaber:

Kunden er forpligtet til, at stille værktøj/redskaber til rådighed for medarbejderen under dennes beskæftigelse i virksomheden.

Beklædning:

Kunden er forpligtet til, at stille arbejdstøj, værnemidler samt andet sikkerhedsudstyr til rådighed for medarbejderen, således at denne sidestilles med kundens øvrige medarbejdere.

Bolig:

Skulle det, i forbindelse med rekrutteringen af medarbejdere til direkte ansættelse, ønskes at Procur ApS skal finde bolig til tilknyttede medarbejdere, kan dette ske i en periode på maksimalt 16 uger (karensperiode), hvorefter råderetten over den udlejede bolig igen overgår til Procur ApS.

Medmindre andet fremgår af lejekontrakten på det pågældende lejemål, opereres altid med et opsigelsesvarsel på 14 dage. Ønsker kunden at forflytte medarbejderen til en anden arbejdslokation, der kræver ændring i boligforholdene, indenfor den 16 ugers kontraktperiode, skal meddelelse herom gives til Procur ApS hurtigst muligt. Eventuelle omkostninger forbundet med flytning af medarbejderen, påhviler kunden.

Kunden opkræves løbende boligomkostninger/husleje i hele opsigelsesperioden, som brugervirksomheden efter nærmere aftale kan modregne i medarbejderens løn. Kunden er ligeledes ansvarlig for evt. skader og tyveri i boligen, forvoldt af den rekrutterede medarbejder.

Procur ApS formidler lejeaftale mellem boligudlejeren og medarbejderen, og fakturerer efterfølgende kunden for den samlede husleje inkl. evt. forbrugsomkostninger samt Procur ApS`s gebyr for boligadministration i henhold til ordrebekræftelsen.

Betalingsbetingelser:

Fakturaer skal, medmindre andet er aftalt, betales 8 dage netto kontant. Udebliver, eller modtages betalingen forsinket, beregnes morarente + 2,0 % pr. påbegyndt måned samt kompensationsgebyr DKK 310,-

Indfries en faktura ikke rettidigt, indledes retslig inkasso – uden ugrundet ophold eller nærmere påkrav herom. Omkostninger, gebyr og renter i forbindelse med retslig inkasso pålignes kunden.

Persondata

I forbindelse med rekruttering, vil der blive fremsendt materialer, som kan indeholde personlige data.  Disse kan være CV, certifikater, eller andet materiale, som kan betragtes som personfølsomt.

Persondata skal i henhold til Lov om Persondata (GDPR) slettes/makuleres på forsvarlig vis efter brug.

Materiale som normalt indeholder personnummer og andre personfølsomme informationer udleveres aldrig. Dette være sig pas, kørekort, sygesikring.

Forretningsbetingelser Rekruttering 0220-2

Nærværende forretningsbetingelser er grundlag for enhver aftale om rekruttering af kandidater til fast ansættelse. For at have gyldighed, skal forretningsbetingelserne godkendes af kunden. Såfremt der aftales særlige forhold, der afviger fra nærværende, vil de særlige forhold have fortrinsret og således være gældende. Disse skal dog ligeledes være godkendt skriftligt, før aftalen er gyldig.

Opstart af rekrutteringsopgaver

I forbindelse med indgåelse af kontrakt om rekruttering af kandidater til fast ansættelse, faktureres kunden forlods DKK 5.000,- der skal betales inden rekrutteringsprocessen påbegyndes. Forudbetalingen modregnes den endelige faktura, når den udvalgte kandidat er godkendt til ansættelse.

Opstilling af jobprofil I samarbejde mellem kunden og Procur ApS opstilles en job- og kompetenceprofil, lige som der aftales lønpakke og evt. forventninger til udvikling i stillingen. Desuden aftales det, hvorvidt kunden ønsker, at kandidaterne, evt. efter personlig samtale, gennemgår en personlig test. Omkostninger for person- og kompetenceprofil udgør DKK 3.000,- pr. analyse, som faktureres særskilt.

Udvælgelse af kandidater

På baggrund af en jobprofil/stillingsbeskrivelse, samtaler og evt. personlig test, udvælger Procur ApS 1- 5 kandidater, der vurderes egnede i forhold til de opstillede kriterier. Kandidaternes kommenterede CV og evt. referencer fremsendes til kunden, som herefter kan udvælge kandidater til en personlig samtale.

Afviste kandidater:

Kandidater som Procur ApS har præsenteret til kunden og som af kunden ikke er udvalgt til ansættelse, har efterfølgende et tilknytningsforhold til Procur ApS i 6 måneder. Skulle kunden efter endt rekruttering, af egen eller 3. part ansætte en afvist kandidat, har Procur ApS ret til at opkræve honorar, svarende til normal rekruttering.

Honorar for rekruttering

Ved kontraktindgåelse kontrakt med en kandidat, udvalgt af Procur ApS, faktureres kunden et samlet honorar, der udgør 10% af kandidatens samlede årsløn. I den samlede årsløn indgår firmabetalt pension, evt. forventet provision samt værdi af kontraktlige personalegoder.

Særskilt annoncering

Omkostninger til annoncering gennem gængse medier/jobportaler dækkes af Procur ApS. Såfremt kunden ønsker, at der anvendes en særlig annoncering, herunder krav om særligt grafisk udtryk, anvendelse af særlige medier mv., udstedes særskilt faktura til dækning af disse omkostninger, uanset resultatet af annoncering eller rekrutteringsprocessen i øvrigt.

Afbrydelse af opgaven

Ønsker kunden at afbryde rekrutteringsopgaven, faktureres kunden uagtet opstartsgebyret DKK 5.000,-. Såfremt der er gennemført personlige test, vil gebyret DKK 3.000 pr. profilanalyse samt evt. omkostninger for særlige markedsføringsaktiviteter ligeledes blive opkrævet. Øvrige afholdte omkostninger påhviler Procur ApS.

Garanti

Alle personaleudvælgelser er omfattet af en 14 dages garanti. Såfremt en udvalgt kandidat opsiges, inden for 2 uger fra opstart af arbejde, er Procur ApS forpligtet til, uden yderligere omkostninger for kunden, at genoptage rekrutteringsprocessen. Kunden faktureres dog for eventuelle omkostninger i forbindelse med annoncering. Garantiordningen dækker ikke, såfremt stillingen ikke ønskes genbesat via Procur ApS.

Betalingsbetingelser:

Fakturaer skal, medmindre andet er aftalt, betales 8 dage netto kontant. Udebliver, eller modtages betalingen forsinket, beregnes morarente + 2,0 % pr. påbegyndt måned samt kompensationsgebyr DKK 310,-
Indbetales en faktura ikke rettidigt, indledes retslig inkasso uden ugrundet ophold eller nærmere påkrav herom. Omkostninger, gebyr og renter i forbindelse med retslig inkasso pålignes brugervirksomheden.

Ansvar

Procur ApS`s deltagelse i udvælgelsesprocessen er alene et supplement til kundens endelige udvælgelse. Efter afslutning af rekrutteringsprocessen, betragtes medarbejderen som ordinært medlem af kundens bemanding, hvorved kunden overtager det fulde ansvar for kandidatens arbejde og evt. fejl eller ansvarspådragende handlinger, der udføres i forbindelse med kandidatens arbejde.

Persondata

I forbindelse med rekruttering, vil der blive fremsendt materialer, som kan indeholde personfølsomme data. Procur ApS henstiller til at disse, i henhold til Lov om Personfølsomme data (GDPR), slettes/ makuleres på forsvarlig vis efter brug.